استرس و عصبانیت از مهمترین فاکتورهای بروز و پیشرفت ام.اس به شمار می رود ،بطوریکه دیده شده افرادی که در زندگی انسان هایی مضطرب، عصبی و پراسترس بودند، در مقایسه با سایر افراد بیشتر به این بیماری مبتلا شده اند.

به گزارش پیک دانشجو  احساساتی که ما در درون خود داریم می تواند بر آن چیزی که ما در ظاهر به نظر می رسیم اثر داشته باشد.استرس ،اعضا مختلف بدن انسان را به شیوه های مختلف متاثر می کند. در واقع در افراد مختلف اعضایی از بدن که به استرس پاسخ می دهند متفاوت است.

در برخی بیماران استرس باعث سردرد و میگرن می شود در برخی باعث درد معده و حتی زخم معده می شود. در برخی تعریق پوست را افزایش می دهد یا باعث وقوع ضایعات پوستی می شود و در برخی مولد مشکلات قلبی و حتی مرگ ناگهانی می شود.به طور کلی استرس به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول استرس‌های حاد و زودگذر و دسته دوم استرس‌های مزمن و درازمدت هستند. در هر حالت ممکن است به‌دنبال استرس‌های کوتاه‌مدت و درازمدت تغییراتی را در اکثر نقاط بدن مشاهده کنیم.

بنابراین نباید تاثیر استرس بر بدن و به دنبال آن امراضی که استرس و حرص و جوش مسبب آن هستند را نادیده گرفت چرا که بی شک این عوامل می توانند در روند زندگی،تصمیم گیری،نحوه برخورد در شرایط مختلف و …موثر باشند.متخصصین بر این باورند که استرس و اضطراب نه تنها بر روی بخشی از بدن بلکه بر روی تمام بدن تاثیر منفی می گذارد،برای مثال:استرس و عصبانیت از مهمترین فاکتورهای بروز و پیشرفت ام.اس به شمار می روند. بطوریکه دیده شده افرادی که در زندگی انسان هایی مضطرب، عصبی و پراسترس بودند، در مقایسه با سایر افراد بیشتر به این بیماری مبتلا شده اند.اغلب بیماران مبتلا به ام اس را جوانانی با سنین بین ۲۰ تا۴۰ سال تشکیل می دهند و به گفته متخصصان مغز و اعصاب، استرس علاوه بر بروز این بیماری موجب تشدید آن در مبتلایان می شود.

همچنین در اثر عصبانیت مزمن ممکن است این معضل به زخم معده، یبوست، اسهال، درد معده و روده، سکسکه، سوء هاضمه مزمن، حمله قلبی، سکته، مشکلات کلیوی، چاقی و یا سرماخوردگی های مکرر ختم شود،این حالت از احساسات انسان به شدت عضلات قلبی را تحت تاثیر قرار می دهد و توانایی  قلب برای پمپاژ خون را کاهش می دهد.عصبانیت طولانی مدت و مکرر، مانند کسانی که به دلیل شرایط شغلی همواره با خشونت زندگی می کنند، می تواند به وسیع ترین بخش بدن، یعنی پوست، آسیب بزند.آسیب های پوستی در این افراد منجر به بروز بیماری هایی نظیر بثورات پوستی، زگیل، اگزما و آکنه می گردد.محققان ارتباط عصبانیت و اختلالات پوستی را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند زمانی که فرد عصبانیت خود را کنترل می کند، اختلالات پوستی به طور شگفت انگیزی بهبود می یابند.

یکی از اثرات گسترده خشم و عصبانیت بر بدن، ترشح مواد شیمیایی و هورمون ها در بدن، مخصوصا هورمون آدرنالین و نورآدرنالین است.هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین بر تمام اعضایی که از اعصاب سمپاتیک عصب می گیرند، تاثیر می گذارند و باعث تحریک قلب، اتساع عروق کرونر (که تغذیه کننده قلب اند)، انقباض رگ های خونی روده و سرکوب هضم و جذب موادغذایی در مواقع لزوم می گردند.البته باید گفت که سرکوب نابجا و همیشگی عصبانیت نیز می تواند تاثیرات روانشناختی مهمی در فرد برجا گذارد، نظیر افسردگی، اختلالات غذا خوردن، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، کابوس های شبانه، اختلالات خواب و بی خوابی، رفتارهای آسیب رسان به خود و همچنین اختلال رفتاری با دوستان و اطرافیان.

 

باید در نظر داشت عصبانیت، یک مکانیسم دفاعی در بدن و در واقع برای کنترل تعادل است.وقتی شما موفق شوید با عصبانیت دیگران را بترسانید، می توانید آن ها را به انجام کارهای مورد نظر خود وا دارید. اما فراموش نکنید که خشم هرگز منجر به ایجاد دوستی و عشق نمی شود.بنابراین در همین مطلب قصد داریم که بعد از بیان کاملی از مضرات استرس و عصبانیت مروری هم بر روی راه های پیشگیری از این مسئله داشته باشیم

فکر کردن : یک نفس عمیق بکشید و تا شماره ۱۰ بشمارید. اندیشیدن و تفکر به شما اجازه می دهد نفس بکشید، آرام بگیرید و سپس به موقعیت برگردید و به جای تصمیم حساب نشده، منطقی رفتار کنید. حتی ممکن است باز تصمیم به فریاد کشیدن بگیرید، ولی این کار را با اطمینان انجام خواهید داد.

گذشت و بخشش : عصبانیت معمولا باعث تنفر می شود. تنفری که می تواند با بخشش کاملا از بین برود. شما مجبور نیستید در لحظه فردی را که به صورت رو در رو با او در بحث و مشاجره هستید بخشیده و سکوت کنید. بلکه بخشیدن به هر طریق و در هر زمان حتی هنگام عصبانیت نیز از درون شما را آرام می کند.

کنترل خشم :اگر شما فردی عصبانی هستید که خشم و غضب در تمام لحظات همراه شماست و این ویژگی بر زندگی خصوصی شما تاثیر سوء گذاشته است، آگاه باشید که شما بیشتر از هر شخص، به مشاوره با روانشناس نیازمندید.

درمان :گاهی وقت ها عصبانیت و خشم ما آنقدر ممتد و ریشه ای است که حتی خودمان باور نمی کنیم که این رفتار ما غلط و غیر عادی می باشد. در این زمان مشاوره، تنها راه تشخیص علت خشم و ارائه راه هایی برای کنترل آن است.

خلاقیت :برای رها شدن از خشم خلاق باشید. جیغ بزنید و یا یک بالش را پرتاب کنید، نرمش کششی انجام دهید، روزنامه های قدیمی را پاره کنید، یک توپ را با دست فشار دهید و یا آن را به سمت دیوار پرتاب کنید و یا به آن لگد بزنید. شاید به نظر شما این کارها مسخره باشد. ولی همین کارهای ساده می تواند از اتفاقات بسیار بزرگ و وحشتناک جلوگیری کند.

اینکه شما کدام راه را برای کنترل عصبانیت و استرس خود انتخاب می کنید مهم نیست. مهم این است که بتوانید در آن روش موفق باشید.فراموش نکنید که خشم و استرس مداوم و طولانی مدت با تاثیرات سوء بر بدن، کارایی و سلامت شما را به خطر می اندازد. بسیاری از مردم مقدار زیادی از نیروی زندگی خود را صرف حرص خوردن برای چیزهای کم اهمیت می کنند به طوری که به کلی فراموش می کنند جاذبه و زیبایی زندگی را لمس کنند. وقتی که خود را متعهد دانستید در راستای این هدف کار کنید در می یابید که برای مهربان تر و ملایم تر بودن ، نیروی بسیار زیادی خواهید داشت.

لینک کوتاه خبر: http://peykedaneshjoo.ir/?p=77178

این خبر را به اشتراک بگذارید :